A Kormányportálon olvasható a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvénynek a gyermekvédelem rendszerének megerősítése érdekében történő, valamint egyéb törvények módosításáról szóló kormány-előterjesztés tervezete. Frissítve: 2017. május 7.
Az előterjesztés három törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban Gyvt.), valamint a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) módosítását tartalmazza.
A szociális szolgáltatások terén az előterjesztés a finanszírozásra való jogosultság egyes kérdéseit módosítja, a hajléktalan ellátás hatékonyabbá tétele érdekében új intézkedést vezet be, valamint megteremti a vezetőképzés alapjait. A Gyvt. módosítását elsősorban az elmúlt időszak súlyos gyermekbántalmazási, gyermekelhanyagolási ügyei kapcsán felmerülő problémák megoldása indokolja. A szükségesnek ítélt intézkedésekről koncepció készült, amelyet a „Gyermekeink Biztonságáért” Kiemelt Ügyek Munkacsoportja támogatott.
Véleményezési határidő: 2017. április 6.
Forrás: Kormany.hu
Frissítés (2017.04.26.)
Az Országgyűlés számára T/15378. számon, 2017. április 26-án került benyújtásra a törvényjavaslat. Az iromány és a kapcsolódó események, dokumentumok elérhetők az Országgyűlés honlapján.
Frissítés (2017.05.07.)
Módosító javaslatok benyújtására 2017. május 5-ig volt lehetőség, ez idő alatt 6 módosító javaslat érkezett be, melyek az alábbiak szerint foglalhatók össze:
Indoklása alapján ahhoz, hogy a gyermekvédelmi gyám felelősségteljesen végezhesse munkáját, elkerülhetetlen, hogy személyes kapcsolatban legyen a gyermekkel.
Méltánylási esetre vonatkozóan törlést javasol, tekintettel arra, hogy a kiskorúak sérelmére elkövetett szexuális bűncselekmények, illetve kiskorú veszélyeztetése miatt elítélt ember esetén nincs az a méltányolható körülmény, ami alapján az eltiltás mellőzhető lenne.
Az Alapítvány Erzsébet-program végrehajtásához szükséges közfeladatainak ellátásának támogatását nem javasolja törvényben rögzíteni, annak politikai vonatkozásai miatt.
Módosító javaslat lényege, hogy egy vezető kinevezése során kizárható legyen a szubjektum, ezért nem támogatja a megbízással, kinevezéssel érintett személy „leinformálását”.
Tartalmát tekintve a 15378/3 módosítóval azonos.
A törvényjavaslat megszüntetné a rehabilitációs ellátást megelőző rehabilitációs alkalmassági vizsgálatot, helyette a fogyatékos személyek rehabilitációs ellátása esetében alapvizsgálatot kell végezni annak megállapítására, hogy a bentlakást nyújtó ellátás alanya lehet-e a vizsgált személy, és megfelelő-e számára az ellátás. A többi célcsoport ellátása esetében pedig egyáltalán nem kerül sor vizsgálatra a bekerülés feltételeként. A vezetői alkalmasság vizsgálatának vonatkozásában a módosítás egyértelművé teszi, hogy a leendő vezető korábbi munkáltatójától akkor is tájékoztatást kell kérni az érintett személy esetleges fegyelmi ügyéről és a foglalkoztatására irányuló jogviszony megszűnésének vagy megszüntetésének okáról, ha az érintett személy az előző munkahelyén nem gyermekekkel foglalkozott közvetlenül. Tartalmát tekintve a 15378/5 számú módosítóval ellentétes, bővíti és erősíti az előélet vizsgálatával kapcsolatos jogköröket.