A szociális szakosított ellátások áttekintése után az altípusok mélyebb bemutatása következik.
Szakmai meghatározás, tevékenységek
Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények nevüknek megfelelően ideiglenes jelleggel biztosítják a teljes körű ellátást az igénybevevőknek. Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények típusai:
Időskorúak gondozóháza
Az idősek gondozóházába azok az időskorúak vehetők fel, valamint azok a 18. életévüket betöltött beteg személyek, akik önmagukról betegségük miatt vagy más okból otthonukban időlegesen nem képesek gondoskodni.
Fogyatékos személyek gondozóháza
A gondozóházban azon fogyatékos személyek helyezhetők el, akiknek ellátása családjukban nem biztosított, vagy az átmeneti elhelyezést a család tehermentesítése teszi indokolttá. Az intézményben lehetőség szerint a fogyatékosság jellege szerint elkülönített gondozási egységekben kell az ellátást megszervezni, az intézmény vezetője a gondozási egységeket az ellátást igénybe vevők életkora és fejlettségi szintje szerint alakítja ki.
Pszichiátriai betegek átmeneti otthona
A pszichiátriai betegek átmeneti intézménye a mentális és pszichiátriai problémákkal küzdő személy részére nyújt ideiglenes elhelyezést, ha ellátásuk átmenetileg más intézményben vagy a családjában nem oldható meg, de tartós bentlakásos intézményi elhelyezése vagy fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelése nem indokolt. Az intézményi munka célja az önálló életvitel feltételeinek fenntartása a szociális segítségnyújtás lehetőségeinek felhasználásával és speciális programok szervezésével.
Szenvedélybetegek átmeneti otthona
A szenvedélybetegek átmeneti intézménye az alkohol-, drog- és egyéb függőségi problémával küzdő személy részére nyújt ideiglenes elhelyezést. Az intézményben az a személy helyezhető el, akinél szakorvosi (addiktológus, pszichiáter) szakvélemény alapján szenvedélybetegség került megállapításra, és ellátása átmeneti jelleggel családjában vagy lakókörnyezetében nem oldható meg. Az intézményi munka célja itt is az önálló életvitel feltételeinek fenntartása.
Éjjeli menedékhely
Önellátásra és a közösségi együttélés szabályainak betartására képes hajléktalan személyek éjszakai pihenését, valamint krízishelyzetben éjszakai szállás biztosítását lehetővé tevő szolgáltatás.
Hajléktalan személyek átmeneti szállása
Az átmeneti szállása az önellátásra képes hajléktalan személyeknek biztosít lakhatási szolgáltatást, vagy és az önálló életvitel fenntartása érdekében szükség szerinti mértékű esetvitelt (szociális munkát). Ha csak lakhatási szolgáltatást nyújtanak, az külső férőhelyeken biztosítható. A lakhatási szolgáltatás időtartama nem haladhatja meg a három évet.
Külső férőhelyen nyújtott lakhatási szolgáltatás nappali melegedőhöz kapcsolódóan is létrehozható olyan településen, ahol a települési önkormányzat nem köteles átmeneti szállás biztosítására.
A hajléktalan személyek éjjeli menedékhelye és átmeneti szállása kivételével az átmeneti szállások legfeljebb egyévi időtartamra biztosítanak ellátást. Az elhelyezés különös méltánylást érdemlő esetben egy alkalommal, egy évvel meghosszabbítható. Idős, fogyatékos, pszichiátriai vagy szenvedélybeteg személyek részére átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben a 6 hónapot elérő tartózkodás esetén gondozási tervet kell készíteni, mely egyénre szabottan határozza meg az ellátásban részesülő állapotának megfelelő gondozási, ápolási, fejlesztési feladatokat és azok megvalósításának módszereit.
Tárgyi és személyi feltételek, finanszírozás
A tárgyi feltételeknek meg kell felelni a szakosított ellátások általános körülményeinek. Személyi feltételek esetében 100 fő ellátottra 16 fő gondozó/ápoló és 2 fő terápiás/ szociális munkatárs alkalmazása a minimum elvárás, emellett szükséges az orvosi ellátás biztosítása és az intézmény működéséhez szükséges nem szakmai stáb alkalmazása.
Az intézmények finanszírozása meglehetősen bonyolult. A hajléktalan személyek éjjeli menedékhelye és átmeneti szállása férőhely alapú fix összegű normatív támogatással működik. A többi ellátás a költségvetési törvényben rögzített szabályok alapján számított létszámhoz kapcsolódó bértámogatásból és működési támogatásból áll össze. A központi költségvetés a kereseteket meghatározó jogszabályok alapján elismert átlagbéralapú támogatást biztosít. A támogatás az önkormányzatot a számított segítői létszám után illeti meg. A központi költségvetés az intézményvezető és a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez, az ehhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adóhoz, a szakmai dologi kiadásokhoz, valamint a feladatellátásra szolgáló épület és annak infrastruktúrája folyamatos működtetéséhez szükséges kiadásokhoz intézményüzemeltetési támogatást biztosít az intézményi térítési bevételek figyelembevételével. Az intézményüzemeltetési támogatást a minisztérium évközben módosíthatja.
Az intézményi ellátásért térítési díjat kell fizetni, ennek összege az átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének 60%-át. Hajléktalan személyek átmeneti szállása esetén ha az ellátott számára esetvitelt (szociális munkát) is nyújtanak, akkor a 60% az irányadó, egyéb esetekben a lakhatási költséget kell meghatározni személyi térítési díjként.
Aktuális helyzet
2024 júliusában a szolgáltatói nyilvántartásban 346 átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény szerepelt nagyságrendileg 12 100 engedélyezett férőhellyel1. Az átmeneti elhelyezésben az hajléktalan személyek ellátása a domináns, az éjjeli menedékhely és az átmeneti szállás a kapacitások 79%-át adja, az időskorúak gondozóháza is csak 17,5%-ot ad, a többi célcsoport pedig együttesen alig több, mint 3%-ot tesz ki.
Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények és kapacitások megoszlása intézmény-típus szerint.
A fenntartói megoszlás az egyes intézménytípusoknál erősen eltér. Az önkormányzati szektor a hajléktalan személyek és az idősek ellátásban a legerősebb, viszont csaknem teljesen hiányzik a fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek és a szenvedélybetegek ellátásainál. Ott ehelyett a központi kormányzati szerep nő meg. Az átmeneti ellátásokban a civil-egyházi szektor a legerősebb, csak az időskorúak ellátásban nem érik el az 50%-os arányt. Itt érdemes jelezni, hogy az egyházi és a nem egyházi civil szervezetek szétválasztása nehézkes, mert több olyan civil szervezet is működik, melyek működésükben, finanszírozásukban egyházi jellegűek és jelentős kapacitást adnak a civil szektoron belül (pl. Magyar Máltai Szeretetszolgálat a hajléktalanok átmeneti ellátásban 21 engedélyessel és 675 férőhellyel).
Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények megoszlása fenntartó típusa szerint
Átmeneti elhelyezést nyújtó intézményi kapacitások (férőhelyek) a fenntartó típusa szerint
Az igénybevételi adatok szerint az átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekben a kihasználtság magas – a 90% körüli érték azt jelenti, hogy a megürülő férőhelyekre rövid időn belül érkezik új ellátott. A hajléktalan személyek ellátásában esetében is jellemzőek a tartós igények, a többi átmeneti ellátási forma pedig döntően a tartós elhelyezést biztosító ápoló-gondozó férőhelyek puffereként, előszobájaként működik.
Dilemmák
Az átmeneti férőhelyek esetében mindig komoly dilemma volt, hogy a legtöbb esetben ezek nem tudták betölteni a funkciójukat. Mivel a tartós elhelyezést nyújtó intézményekben mindig hatalmas várólisták generálódtak, az átmeneti férőhelyek a tartós elhelyezés puffereként működtek, nem pedig az időlegesen krízisbe került személyek és családok tehermentesítő-támogató intézményi háttereként. Éppen ezért fel is merült, hogy nincs értelme ezek külön kezelésének, melyre meg is történt a jogszabályi módosítás: átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény – az éjjeli menedékhely és a hajléktalan személyek átmeneti szállása kivételével – 2022. december 31-éig működhetett volna2, de ezt a rendelkezést 2022. januártól törölték a törvényből3.
Külön kérdést vet fel a hajléktalan személy ellátása, hiszen sok esetben a kliens gyakorlatilag folyamatosan cirkulál különböző alapszolgáltatási és szakosított ellátási formák között, pl. téli időszakban napközben az alapszolgáltatási rendszer (utcai szociális munka, nappali ellátás) klienseként kerül ellátásra, aztán utána a szakosított ellátások körében (éjjeli menedékhely, átmeneti szálló). Koncepcionálisan sokkal hatékonyabb lenne, ha valóban érvényesülni tudna a szakmai rendeletben meghatározott tevékenység-fókuszú ellátás, hiszen pont ennél a célcsoportnál igen látványosan nem működik az a merev intézményi struktúra, amit a jogszabályok definiálnak.
Megjegyzések
1 Egy évvel korábban 356 intézmény 12 385 engedélyezett férőhellyel rendelkezett, 2019-ben 411 engedélyesnél 13 836 férőhelyet tartottak nyilván. Adatok a Szociális Ágazati Portál Intézménykereső alapján.
2 A Szoctv. 138. § (4) bekezdését a 2016. évi CLXVI. törvény 21. § módosította.
3 2021. évi CXXIX. törvény 2. § törölte a (4) bekezdést.
1 Comment
Comments are closed.