Történeti áttekintés

A Biztos Kezdet az Egyesült Királyságban 1998-ban indított Sure Start Program szakmai alapjaira épült, ennek a programnak a hazai adaptációja történt meg a 2000-es években Magyarországon. A Biztos Kezdet Gyerekházak létrejötte a Gyerekesély programhoz kötődik. 2004-ben különböző lakosságszámú, hátrányos helyzetű településeken indultak el az első modellkísérletek (Koscsóné 2015). Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Program néven indult 2005-ben az a szegénység elleni program, melyet a Magyar Tudományos Akadémián belül a Gyerekszegénység Elleni Programiroda koordinált (Darvas, Ferge 2012) Ennek keretében Rimócon kezdte meg a működését 2006 végén az első Gyerekház, a következő években pedig újabb szolgáltatások kezdték meg a működésüket. 2009-ben kezdte már a TÁMOP 5.2.2. pályázat keretein belül uniós források bevonásával születtek meg az újabb gyerekházak (Szomor 2012).

Az uniós pályázatok lezárását követően a hazai ellátórendszer keretei közé került a szolgáltatás. A Biztos Kezdet Gyerekházak 2013. januártól kerültek a Gyvt. szabályozásba, a finanszírozás alapját adó rendeletbe pedig 2013. augusztus 31-től lépett be a szolgáltatás. Az új struktúrába csaknem minden pályázati úton létrehozott szolgáltatás át tudott lépni 2016-ban, az elkövetkező években pedig továbbiak követték.

Biztos Kezdet Gyerekházak eloszlása működési nyilvántartásba bejegyzés dátuma szerint1

Szakmai meghatározás, tevékenységek

A Biztos Kezdet Gyerekház2 célja a szociokulturális hátrányokkal küzdő, elsősorban a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek

  • egészséges fejlődésének biztosítását támogató,
  • fejlődési lemaradását kompenzáló,
  • a szülői kompetenciákat erősítő szolgáltatás.

A szolgáltatás első sorban a hátrányos helyzetű térségekben, településeken, illetve a szegregált településrészeken jelenik meg. A létrehozás indikációja a leszakadással kapcsolatos indikátorok léte: magas munkanélküliség, alacsony iskolai végzettség, lakhatási és iskolai szeregáció, nagyszámú roma lakosság vagy a hátrányos helyzetű gyermekek magas száma. Az alap koncepció arra a felismerésre épül, hogy a nagyfokú szegénység és a társadalmi kiilleszkedés olyan komplex elmaradást okoz a gyermekkorban, melyek gyakorlatilag visszafordíthatatlanok. Épp ezért van szükség olyan szolgáltatásra, mely a kora gyermekkorban hozzáférhető támogatást ad és magába foglalja a szülői kompetencia fejlesztését is (BM 2020). A Gyerekház a szülő és az óvodába még nem járó gyermek, első sorban a 0-3 éves számára együttesen nyújtja a szolgáltatásait. Az óvodai nevelésben történő részvételi kötelezettség előtt az óvodás korú gyermekekre is nyitott volt a rendszer, jelenleg már ez a lehetőség nem áll fenn.

A Biztos Kezdet Gyerekház együttműködik a család- és gyermekjóléti szolgálattal és központtal, a védőnői szolgálattal, az óvodával, a helyben elérhető egyéb, a gyermekek és a gyermekes családok számára szolgáltatást nyújtó intézménnyel, szükség esetén a gyermekvédelmi jelzőrendszer egyéb tagjaival.

A szakmai tartalomra vonatkozóan szakmai rendelet3, illetve ehhez kapcsolódóan szakmai protokoll készült (BM 2020). A Biztos Kezdet Gyerekháznak szolgáltatásként biztosítania kell

  • a szülőknek a gyermekkel együtt történő részvételét a foglalkozásokon,
  • a szociokulturális hátrányokkal küzdő családok felkeresését, a nyújtott szolgáltatások igénybevételének ösztönzését („megkeresés”);
  • a gyermekek számára rendszeres szakmai szolgáltatásként állapotfelmérést, valamint képességkibontakoztató foglalkozást, fejlesztést,
  • a szülők számára személyiség- és kompetenciafejlesztést, a gyermekneveléshez, a személyes higiéné biztosításához és a háztartásvezetéshez szükséges ismeretek átadását célzó, valamint egyéb preventív célú programokat,
  • évente legalább tizenkét közösségi rendezvény megszervezését a gyermeket nevelő családok, illetve a helyi közösség számára.

A Biztos Kezdet Gyerekház a szakmai támogató programokon túl a helyi szükségleteknek megfelelő szolgáltatásokat is nyújthat:

  • a szülők részére védőnői, orvosi, dietetikusi, illetve egyéb egészségügyi tanácsadást,
  • szakember bevonásával szülői csoportos beszélgetéseket,
  • a fogyatékos vagy eltérő fejlődésű gyermekek számára ellátást, szolgáltatást nyújtó szolgáltatók, intézmények képviselőivel történő konzultációra lehetőséget,
  • a környező aprófalvakban, tanyás területen élő gyermekek és szüleik számára heti rendszerességgel játékos foglalkozásokat,
  • biztosíthatja a környező aprófalvakban, tanyás területen élő, nem megfelelően fejlődő gyermekek számára a megfelelő szakemberhez való hozzáférést,
  • javasolhatja a védőnői ellátás, más egészségügyi szolgáltatás, illetve szociális és gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételét,
  • közreműködhet a családtervezési ismeretek átadásában, a veszélyeztetett várandósság megelőzésében,
  • segítheti a várandós anyákat a gyermek fogadására való felkészülésben,
  • mosási, szárítási, valamint tisztálkodási lehetőséget biztosíthat.

Tárgyi és személyi feltételek, finanszírozás

A Biztos Kezdet Gyerekháznak vagy a helyet biztosító integrált térnek meg kell felelnie a létesítési, használati és üzemeltetési tűzvédelmi előírásoknak. A Biztos Kezdet Gyerekházban vagy a Biztos Kezdet Gyerekháznak helyet biztosító integrált térben biztosítani kell legalább egy, felnőttek és gyermekek fogadására egyaránt alkalmas fogadóhelyiséget, legalább egy 20 négyzetméteres, természetes fénnyel megvilágított bekezdésben foglaltak szerint kialakított játszószobát, legalább egy, fejlesztő foglalkozások megtartására, a szülőkkel való beszélgetésre, csoportmegbeszélésre alkalmas helyiséget.

A mosási, szárítási, valamint tisztálkodási lehetőséghez felnőtt és gyermek WV, fürdőszoba gyermekfürdetésre alkalmas eszközökkel, illetve mosógéppel és ruhaszárító eszközzel felszerelve. Tovább biztosítani kell egy teakonyhát, tűzhellyel, hűtőszekrénnyel, kenyérpirítóval, vízforralóval, előkészítő konyhalappal vagy asztallal felszerelve. Az intézményben legalább kettő személyi számítógépet kell biztosítani internet eléréssel, amelyek közül az egyik a Biztos Kezdet Gyerekház foglalkoztatottainak, a másik a szülők rendelkezésére áll.

A Biztos Kezdet Gyerekházban foglalkoztatni kell heti 40 órában egy főt vezetői munkakörben és legalább heti 30 órában legalább egy főt nem vezetői munkakörben.

A Biztos Kezdet Gyerekházak működési támogatása minden szolgáltató esetén azonos mértékű. A támogatás közvetlenül nem kapcsolódik teljesítmény-indikátorhoz, de a Biztos Kezdet Gyerekház Dokumentációs Rendszer adatai alapján egy minimális forgalmi értéket el kell érni. A pályáztatással és a finanszírozással kapcsolatos feladatokat a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság (TEF) látja el. A Biztos Kezdet Gyerekházak finanszírozását a költségvetési törvény határozza meg (a teljes összeget és a szolgáltatások támogatását is), korábban más pályázati finanszírozású szolgáltatásokkal közös költségvetési soron szerepelt, jelenleg önállóan határozza meg a tárgyévi költségvetési törvény. A 2020. évi 830 millió forintos keret 2026-ra 2 136,6 millió forintra nő, ami részben a szolgáltatások számának bővülésével, részben a fajlagos finanszírozás emelkedésével (2026–ban 12 millió Ft/szolgálat) magyarázható.

Aktuális helyzet

2024. augusztus elején 169 gyerekház szerepelt a nyilvántartásban4, ez az előző év őszéhez képest 6, a 2022 augusztusi értékhez képest 16 szolgáltatóval csökkent. A csökkenés azért is érdekes, mert 2023 elején további gyerekházak befogadásáról döntött a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság, akkor pályázati úton kb. 32 új szolgáltatóról döntöttek, ezek a befogadott Gyerekházak még nem jelentek meg a szolgáltatói nyilvántartásban5. A KSH adatsorában eltérő adatok szerepelnek, de a KSH a még uniós fenntartású szolgáltatásokat is számolja, akik még a haza finanszírozási rendszeren kívül tevékenykednek. Ezzel együtt a 2022. évi 185 szolgálat után 2024-re itt is csökkenést mutatott az adatsor6.

A legtöbb szolgáltatás 2016-ban lépett be a rendszerbe, de a 2019-től kezdődő időszakban is folyamatosan érkeztek új belépők. A fenntartói szerkezetben meghatározó az önkormányzati jelenlét, a jelenleg működő 112 önkormányzati fenntartású szervezetben akad nemzetiségi önkormányzat is. A második legnagyobb kör civil fenntartóké (bár ebben vannak egyházi kötődésű civil szervezetek – a 49 civil gyerekházból 15 a Magyar Máltai Szeretetszolgálathoz, 4 a Magyar Ökumenikus Segélyszervezethez tartozik), illetve kisebb arányban az egyházi fenntartó által működtetett szervezeteké.

Biztos Kezdet Gyerekházak eloszlása fenntartó típusa szerint (2024. évi lekérdezés)

A területi eloszlás a Gyerekházak esetén jellegzetesen a leghátrányosabb helyzetű térségekhez (járásokhoz, megyékhez) igazodik. Az észak-magyarországi térség 3 megyéjében (Nógrád, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg) működik a bejegyzett szolgáltatások 62%-a.

Az ellátott gyermekek száma ingadozó, hozzávetőlegesen 2-2,5 ezer között változik. Az igénybevevők többsége mindig a 0-2 éves korosztályra (és szüleikre) koncentrálódott, de az óvodáztatási kötelezettség bevezetése után ez kizárólagossá is vált. A 3-5 éves korosztály kiszorult az ellátásból annak ellenére, hogy maga az óvoda a Gyerekház funkciót a felzárkóztatás terén csak korlátozottan képes ellátni. Az igénybe vevők szociális helyzetét jól mutatja, hogy a 92%-uk vesz igénybe étkeztetést, 38%-uk él a mosási, 25%-uk pedig a tisztálkodási lehetőséggel. A Gyerekházak foglalkoztatotti létszáma jelenleg 360 fő körül alakul, ez nem tartalmazza az egyes speciális szolgáltatásokhoz behívott külső szakembereket.

A Gyerekházakban ellátott gyermekek száma 2013-2023 között (KSH, STADAT)

Megjegyzések

1 2024 augusztusában élő bejegyzéssel rendelkező gyerekházak. A 2012-ben bejegyzett szolgáltatás valójában legkorábban 2013-tól részei a nyilvántartásnak, de valószínűleg a tényleges működés megkezdése került rögzítésre.

2 A Biztos Kezdet Gyerekházak szakmai meghatározását és feladatainak leírását a Gyvt. 38/A. §. tartalmazza.

3 40/2018. (XII. 4.) EMMI rendelet a gyermekek esélynövelő szolgáltatásainak szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

4 Szociális Ágazati Portál intézménykereső oldal adatai alapján. Lekérdezés időpontja: 2023. augusztus 6. A nyilvántartás csak a lekérdezés időpontjában élő szolgáltatásokat tartalmazza, a lekérdezés időpontja szerinti adatállapotban.

5 A 2025. május 19-i lekérdezésben már 184 gyerekház szerepel, a bővülés valószínűleg a már befogadott szolgáltatásoknak köszönhető.

6 KSH-STADAT, 25.1.1.10. Gyermekjóléti alapellátások, 2024 végén 179 Gyererház

Források

  • Adamovits Judit, Dancsosiné Vavrek Anikó, Labáth Ferencné, Lakatosné Czibere Natália, Mayer József. Nagy Ágnes, Nagy Lajosné, Váradi Zsuzsa. (2018). Kalauz a Biztos Kezdet Gyerekházak működtetéséhez. EFOP 1.4.1. LINK
  • BM. (2020). Szakmai ajánlás a Biztos Kezdet Gyerekház szolgáltatás működtetésére. Belügyminisztérium. Budapest. LINK
  • Darvas Ágnes, Ferge Zsuzsa. (2012). Gyerekesély program a társadalmi és politikai mezőben. in: Bass László (szerk.). Az ötödik év után – Egy félbeszakadt akciókutatás története, 2006-2011. Gyerekesély Közhasznú Egyesület. Budapest. LINK
  • Koscsóné Kolkopf Judit. (2015). Biztos Kezdet Gyerekház program. Gyermeknevelés, 3. évf. 2. szám. 161-175.
  • Szomor Éva. (2012). Korai képességgondozás – Biztos Kezdet Gyerekházak. in: Bass László (szerk.). Az ötödik év után – Egy félbeszakadt akciókutatás története, 2006-2011. Gyerekesély Közhasznú Egyesület. Budapest. LINK