A család- és gyermekjóléti szolgálatok és -központok fontos éves eseménye a gyermekvédelmi tanácskozás, amit minden év február 28-áig kell megszervezni. A koronavírus járványhelyzet miatt ez a rendezvény sok helyen az online térbe kényszerül.

A megvalósításhoz gyűjtögettem össze néhány ötletet, illetve praktikus információt, hátha a gyakorlatban jelent némi segítséget.

 

Milyen felületen?

Ma már több olyan felület létezik, amin az online beszélgetések akár csoportosan megvalósíthatók videó és hanghívás formájában. A legismertebbek ezek közül a Zoom, a Google Meet, a Microsoft Teams és a Facebook Messenger is használható ilyen célra. Néhány pontban ezekről:

– A Zoom esetében egy kisebb programot kell előzetesen telepíteni, ennek létezik asztali gépre és Android vagy iOS operációs rendszerű okos eszközökre  telepíthető változata, így nem csak asztali gépen, laptopon, hanem akár tableten vagy mobil telefonon is lehet használni. A telepítés után a kapott konferencia linkre kattintva lehet belépni a konferencia hívásba. A Zoom alkalmas nagyobb létszámú konferenciahívások lebonyolítására, de előfizetés nélküli változatban 40 perc után bontja a hívást. A Zoom alkalmas a képernyő megosztással a prezentációk kezelésére.

– A Google Meet előzetes programok telepítése nélkül is működik, előnye (és egyben hátránya), hogy Google fiók kell hozzá minden résztvevőtől, de akinek van Gmail címe, YouTube fiókja van, ott ez már nem probléma. A Meet alkalmas a prezentációk kezelésére, a számítógép teljes képernyője vagy akár egy-egy tetszőlegesen kiválasztott alkalmazás-ablaka is megosztható a konferencia hívásban. Arra előzetesen fel kell készülni, hogy a Google alkalmazások nagyon erősen ügyelnek a felhasználó fiókok adatbiztonságára, szóval fel kell készülni, hogy ha eddig nem használt gépen akarunk konferenciát indítani vagy fogadni, a fiók védelme érdekében a Google kérni fog mindenféle azonosítást és megerősítést.

– A Messenger videó hívásokat akár 50 főig képes kezelni, nagy hátránya, hogy a prezentációk kezelésére nem alkalmas, ezen kívül csak a Chrome böngészőt támogatja (Firefox és egyéb böngészők használóitól ezzel el is búcsúztunk…)

Az előadások rögzítését a Zoom és a Meet is előfizetéshez köti, ilyen formában egy csomó hasznos kiegészítő elérhető, de alapvetően a konferenciahívás lebonyolításához az elérhető szabad verziók is elégségesek. Egyébként a rögzítés valamilyen erre szakosodott külön programmal is lehetséges (a képernyőképet rögzítik folyamatosan), de ez azért komoly erőforrásokat igényel hardver szinten.

 

A „vas”

Szociális szférában a hardver-eszközök mindig is a gyenge pontnak számítottak, alapvetően azonban a legtöbb olyan asztali gép és laptop, ami már képes a windows 10 operációs rendszer működésére, nagy valószínűséggel megbirkózik a feladattal.

Praktikus tanács: a gépeken a frissítéseket a prezentáció előtt érdemes lefuttatni, nincs annál kellemetlenebb, amikor a konferencia hívás kezdeték közli a gép, hogy 4 évre visszamenőleg letölt és telepít minden frissítést.

 

Sávszélesség

A gyenge pont ebben a rendszerben a netes hálózat teherbírása. Ezt érdemes előzetesen a helybéli informatikussal egyeztetni, hogy mit bír a rendszer, esetleg a konferencia idején lezavarni a többieket a helyi hálózatról (nyilván nem a KENYSZI eszi meg a sávszélességet, de ha van kolléga, aki munka mellé full HD minőségben hallgatja Verdi valamelyik operáját, az azért lefogja a hálózatot). Fontos, hogy minden háttérben futó, netet használó alkalmazást kapcsoljunk le, meglepő módon egyes programok egészen nagy adatforgalmat képesek kiharapni maguknak önmaguk szórakoztatása (pl. frissítések keresése) címen.

További trükk, hogy a hívásminőség beállításánál lehet csökkenteni a felbontást – a Google Meet a 720p és a 360p opciót kínálja fel, nyilván ez utóbbi jóval kevesebb adatforgalmat jelent, a legtöbb webkamera egyébként is nagyjából ennek megfelelő képet közvetít. Hívás közben az adatforgalom csökkenthető azzal, hogy a mikrofont és a webkamerát lekapcsolják mindazok, akik épp nincsenek élő adásban, erre a konferencia programon belül van lehetőség (pl. Zoom esetén van „mute” gomb és „stop video” a Google Meet esetén pedig a képernyő alatt a mikrofon és a kamera is egy gombnyomással lekapcsolható).

 

Felkészülés

Személy szerint javasolnám mindenkinek, hogy az előadását, prezentációját próbálja le éles bevetés előtt – tapasztalatból mondom, hogy nem úgy beszél az ember egy laptop előtt a ppt-t nézegetve egy konferencián, mintha valójában egy kisebb-nagyobb csoport előtt beszélne. Érdemes ebbe a folyamatba bevonni kollégát és kérni visszajelzést. Ezt a kis belső próbát össze lehet kötni azzal, hogy 1-2 gép bevonásával megnézni, tényleg működnek-e a technikák.

 

Körülmények

Szintén figyeljünk arra, hogy a járványügyi előírásoktól függetlenül is hagyjunk helyet magunk körül. Igyekezzünk a háttérzajokat minimalizálni – jelezzük kedves munkatársainknak, hogy ne videóhívás közben érdeklődjenek ügyes-bajos dolgaikról, telefonok legyenek lenémítva. A digitális oktatáshoz szocializálódottak már egy-egy átszaladó gyereken vagy macskán már nem akadnak meg, de kerüljünk a nagyobb meglepetéseket. Érdemes azt is megnézni, mit lát valójában a webkamera.

{youtube}yZpEpNPaxsw{/youtube}

 

Ha valakinek van kérdése, felvetése, további jó tanácsa, várom a Facebook hozzászólások között és igyekszem rá megoldást találni.

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások megtekintéseClose Comments

Leave a comment