A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 65/E. § (3) bekezdése alapján a Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkár 2018. február 24-én 12 órától kiadta a vörös kód figyelmeztetést országosan. A riasztást az Államtitkár 2018. március 6-án 8.00 órától visszavonta.
A követendő eljárásrendet a Protokoll a Vörös kód kiadásával összefüggő feladatokról című szakmai iránymutatás tartalmazza, melynek hatályos változata 2018. január 18-án került kiadásra.
Protokoll a Vörös kód kiadásával összefüggő feladatokról |
Regionális diszpécserszolgálatok elérhetőségei
Intézmény | Ellátási terület | Telefonszám | |
Menhely Alapítvány, Diszpécser Szolgálat Budapest |
Budapest (pesti oldal), Pest megye | +36-1/338-4186/1 | diszpecser@menhely.hu |
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület (Budai alközpont) Budapest |
Budapest, Budai oldal | +36-1/338-41-86/2 | diszpecser@maltai.hu |
Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezete, Nyugat–Dunántúli Regionális Diszpécser Szolgálat Zalaegerszeg |
Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megye | +36-92/323-000 | diszpecser@mvkzala.hu |
Utcai Szociális Segítők Egyesülete, Közép–Dunántúli Regionális Diszpécser Szolgálat Tatabánya |
Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém megye | +36-34/511-028 | diszpecser@uszse.hu |
Támasz Alapítvány, Dél-Dunántúli Regionális Diszpécser Szolgálat Pécs |
Baranya, Somogy, Tolna megye | +36-72/233-169 | diszpecser@tamaszalapitvany.hu |
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Dél-Alföldi Regionális Diszpécser Szolgálat Kecskemét |
Bács-Kiskun, Csongrád, Békés megye |
+36-76/485-582 | diszpecser.del.alfold@maltai.hu |
Periféria Egyesület, Észak-Alföldi Regionális Diszpécser Szolgálat Nyíregyháza |
Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye | +36-42/504-618 | info@periferiaegyesulet.hu |
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Észak-Magyarországi Regionális Diszpécser Szolgálat Miskolc |
Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád megye |
+36-46/530-268 | diszpecser.miskolc@maltai.hu |
Milyen esetekben hívjuk a Diszpécser Szolgálatot?
- Ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (nedves ruházat, földön fekszik takaró és alatta lévő karton polifoam nélkül, kihűlés, fagyás, kiszáradás),
- Ha az utcán lévő hajléktalan ember segítséget kér; de Ön nem tudja, milyen típusú segítségre lenne szüksége,
- Információra, segítségre van szüksége mert Ön, családtagja, barátja, rokona, ismerőse hajléktalanná vált, vagy ennek veszélye fenyegeti,
- Ha a környezetében élő fedél nélkül élő ember a szokásaitól eltérően viselkedik (nem kelt fel mikor szokott, egész nap fekszik),
Kérjük, amennyiben telefonál, az alábbiak szerint tegye meg a bejelentést:
- Helyszín?
- Mit tapasztalt?
- A bejelentett személy neme, kb. kora, amennyiben Önnek tudomása van róla, esetleg neve.
- Ha megszólította a hajléktalan embert, kérjük, kérdezze meg, milyen segítségre van szüksége!
- Amennyiben a helyszínen tud maradni, vagy vállalja, hogy a helyszín felkutatásában további információkat ad munkatársaink számára, az Ön neve és telefonszáma.
- Kérjük, várjon a diszpécser esetleges kérdéseire, és csak ezután tegye le a telefonkagylót!
Milyen esetekben hívhatunk mentőt mentés céljából? Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:
- Ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.);
- Baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén;
- Megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt;
- Ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (pl. fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.);
- Ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti.
Forrás: Időkép